Ortho-Kinesio Taping

ortho-kinesio taping workumMedical Taping is een van oorsprong Aziatische tapemethode, die ook wel kinesiotaping/orthopedisch taping genoemd wordt. Deze methode heeft niet alleen een stabiliserende werking op gewrichten, maar stimuleert en ondersteunt tevens de spierfunctie en de bloed- en lymfecirculatie. Bovendien helpt het de druk op zenuwen en daarmee de pijnbeleving aanzienlijk te verminderen. Eind 1998 is de tape techniek in Europa geïntroduceerd. In Nederland werd dit al snel opgepikt door fysiotherapeuten, oedeemtherapeuten en sportmasseurs.

Tegenwoordig wordt dit concept toegepast in veel praktijken en ziekenhuizen. Ook wordt er in de sportwereld veel mee gewerkt bij het behandelen en voorkomen van sportblessures.

De tape ondersteunt c.q. activeert de lichaamseigen herstelmechanismen, zonder de bewegingsvrijheid in te perken. Deze aanpak is in de praktijk veel functioneler gebleken dan bijvoorbeeld de klassieke aanpak van soortgelijke blessures met conventionele sporttape, waarbij de bewegingsvrijheid van gewrichten vaak rigoureus beperkt wordt.

Medical tape kan onder andere toegepast worden bij:

•  (Na-)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten

•  Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen

•  Houdingscorrectie

•  Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals tennis- of golfarm, slijmbeursontsteking (bursitis), peesontsteking (tendinitis), hielspoor, Frozen Shoulder, etc.)

•  Bestrijding van (spannings-)hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel

•  Het gunstig beïnvloeden van organen, bijv. bij maagklachten, menstruatiepijn, hooikoorts, C.O.P.D.